Geschiedenis BSZ

Uit de afscheidsspeech bij het vertrek van Gerard Smallegange.

Josje de Koning

Dames en heren, van harte welkom op de afscheidsreceptie van Gerard van de Boerderijenstichting.

Wat fijn dat jullie gekomen zijn om Gerard te bedanken voor zijn enorme inzet voor de BSZ.

Beste Gerard,

Graag wil ik je namens de BSZ toespreken op deze bijzondere bijeenkomst.

Het is heel mooi om weer zo bij elkaar te zijn en jij weer de oud bestuursleden, donateurs en vertegenwoordigers en vrienden van de oude boerderijen spreekt.

Ook je familie is aanwezig, van harte welkom!

Gerard ongeveer 25 jaar geleden woonde je na vele jaren buiten Zeeland weer in Zeeland en zag dat de mooie historische boerderijen minder mooi aan het worden waren.

Dat ging je aan het hart. Met een groepje mensen die ook de oude Zeeuwse boerderijen een warm hart toe droegen ben je aan de slag gegaan.

Dat heeft bijgedragen aan de oprichting van de huidige Boerderijenstichting Zeeland.

In 1985 was er ook een Boerderijenstichting Zeeland (zoals ook in ons logo staat) maar deze is langzamerhand verwaterd en niet meer actief in de latere jaren negentig.

Gerard jij hebt met het bestuur van de BSZ aandacht gevraagd bij met name de politiek voor het behoud van de mooie historische boerderijen.

Ook via je boeken over de boerderijen en alles wat daarbij hoort, heb je de liefde voor de boerderijen weer aangewakkerd bij politici maar ook bij particulieren en organisaties.

In het Zeeuws Archief was in 2013 de expositie ‘De Zeeuwse Hoeve’ te zien in het kader van ’2013 Jaar van de boerderij’. In het boerderijenjaar staat de historische hoeve in een veranderd landschap centraal.
Samen met fotografe Silvia Wennekes (is ook aanwezig?) gaven jullie in de tentoonstelling een Zeelandbreed overzicht van exterieurs en interieurs van monumentale Zeeuwse boerderijen.

Je was jarenlang columnist voor de PZC en andere bladen. Als geen ander wist je de media te gebruiken om de doelstellingen van de Boerderijen Stichting Zeeland bij het brede publiek onder de aandacht te brengen. Omroep Zeeland benaderde je om een programma te maken over de Zeeuwse boerderijen. Dat resulteerde uiteindelijk in meer dan veertig uitzendingen.

Je had veel contacten bij politici, het ambtenarenapparaat en bij planologische instanties. Dat resulteerde in meer aandacht voor, en herbestemmingsmogelijkheden van de oude, karakteristieke boerenschuren. Door ruime herbestemmingsmogelijkheden vanuit de overheid is het nu aantrekkelijker voor boeren om ze te laten staan. Ze zijn, zoals we allemaal weten, bijvoorbeeld prima geschikt voor recreatie, een zorgboerderij of landwinkel of verbouwd tot appartementen. Zolang de buitenzijde maar intact blijft.

Je hebt in de loop van de jaren zoveel ontwikkeld en gedaan daar kan ik de hele middag over vertellen maar dat is niet de bedoeling van deze receptie.

Gerard, eerst als voorzitter, later als bestuurslid en als adviseur van de boerderijenstichting en als groot kenner van de Zeeuwse boerderijen zijn jouw werkzaamheden niet onopgemerkt gebleven en is jouw inzet van onschatbare waarde (geweest).

De boerderijenstichting gaat door met alle werkzaamheden.

We hebben nu een bestuur van 5 personen, 10 vertegenwoordigers uit alle regio’s en 7 adviseurs.

We hopen dat de BSZ nog vele jaren zal blijven bestaan want de mooie historische boerderijen in Zeeland verdienen dat! Maar we weten allen dat zonder jou niet was bereikt wat nu wel mogelijk is.

Gerard heel hartelijk dank daarvoor!

We vinden het in de allereerste plaats fijn om jou en Joke en familie, vrienden en oud BSZ-collega’s samen te zijn en elkaar weer te ontmoeten.

Natuurlijk krijg je van de boerderijenstichting ook nog een cadeau maar ……we kunnen je het nog niet geven.

Er wordt namelijk een fotoboek van jou door de jaren in de BSZ gemaakt met daarin ook de foto’s van vandaag.