Excursie 2019 (Oost Zuid-Beveland)

Gepubliceerd op 1 juli 2019 om 20:31

Het lijkt wel of de populariteit van dit jaarlijkse uitje nog is toegenomen!

De plaatsen in de bus waren  in zeer korte tijd gereserveerd, zodat velen nog werden teleurgesteld.

Op 4 juni 2019 was startpunt Hoeve Dijkzicht aan de ’s-Gravenpolderse Oudedijk in Kapelle waar we door Jos en Betsy de Regt hartelijk werden ontvangen met koffie en een bolus. Na een korte beschrijving van het bedrijf en zijn geschiedenis vertrokken we onder leiding van Jos de Regt en Gerard Smallegange om nader kennis te maken met Oost-Zuid-Beveland. We reden door Eversdijk, Kapelle en Yerseke Moer. Gevolgd door Kruiningen en Waarde. Bij de leuke uitspanning Zeeuws Goud aldaar werden we ook nog getrakteerd op koffie, thee en heerlijk appelgebak. Vervolgens via Schore weer terug naar het startpunt.

Jos wist op boeiende wijze zijn gedetailleerde kennis van het gebied en zijn bewoners met ons te delen. Dat kwam ook zeer van pas toen de uitgestippelde route geblokkeerd bleek vanwege  wegwerkzaamheden. Hij leidde zonder aarzelen, de overigens zeer bekwame chauffeur, over privé terrein en door dreven.

Gerard wist de informatie van Jos op zijn kenmerkende wijze voortreffelijk aan te vullen met  historische wetenswaardigheden van vele eeuwen terug.

Twee keer was er gelegenheid te voet een erf te verkennen. Bij de familie Mol in Waarde in de oorspronkelijke, nog in gebruik zijnde schuur waar veel liefde voor de Zeeuwse paarden zichtbaar was.

Ook op de Anna Hoeve in Schore werden we door de eigenaar hartelijk ontvangen. Deze zorgvuldig gerestaureerde boerderij is tot in de details een parel!

Verrijkt en voldaan keerden we eind van de middag huiswaarts.