Erftrofee 2022

Gepubliceerd op 26 november 2022 om 17:13

Uitreiking Zeeuwse Erftrofee 2022

De Erftrofee 2022 is gewonnen door familie Verbrugge in Hengstdijk. De Erftrofee wordt om het jaar georganiseerd door de Boerderijstichting, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en ZLTO. Dit jaar was ZLTO aan de beurt om het organiseren. De uitreiking werd gedaan door Gedeputeerde de Bat.

Het bedrijf van familie Verbrugge is breed georiënteerd : biologische akkerbouw, minicamping, houden van kippen en een verkooppunt van streekproducten.

Met een moderne boerderij die oogt als historisch en daarnaast ook een verbrede tak aan (neven)activiteiten op het bedrijf maakte dat werd voldaan aan de belangrijkste criteria.

Waarom bioboer Verbrugge de Zeeuwse erfprijs in de wacht sleept, is hemzelf niet helemaal duidelijk als gedeputeerde Jo-Annes de Bat hem de plaquette in de handen drukt. ,,Want we doen gewoon ons werk. Maar zo’n trofee is wel leuk.”

Frans Geijs van landbouworganisatie ZLTO heldert het op. ,,Het bedrijf van Duco en Patricia voldoen aan onze criteria. Het moest een verbrede tak hebben. In hun geval is dat een minicamping. Daarnaast boert hij biologisch en oogt hun nieuwe huis als een historisch pand. Totdat je binnenkomt, want daar is alles van deze tijd. Die combinatie maakt dit boerenbedrijf tot een winnaar.”

De erftrofee is een schouderklop van ZLTO, Stichting Landschapsbeheer Zeeland (SLZ) en de Boerderijenstichting Zeeland. Er wordt wel een beetje naar erfbeplanting gekeken, maar het gaat om de som der delen zoals behoud van beeldbepalende boerderijen, een neventak, duurzaamheid en agrarisch natuurbeheer.

Dat plaatje past precies bij het akkerbouwbedrijf annex minicamping in Hengstdijk. De Verbrugge's: ,,We hebben geen hele specifieke beplanting, maar we hebben wel kikkerputten aangelegd en meidoorn geplant. Dat hebben we in samenwerking met SLZ gedaan. We vinden het belangrijk dat dit soort landschapselementen blijven. We lopen er alleen nooit zo mee te koop. Dat zal wel de Zeeuwse bescheidenheid zijn.”

Misschien wel, want het erf en de minicamping zijn een groene oase van rust. ,,Onze camping heeft 30 vaste staplaatsen, allemaal van reguliere gasten die elkaar ook kennen. Ze komen uit België en Nederland, ja ook uit de Randstad. Ze zoeken rust. Kijk, die mevrouw is de assistent van Kamervoorzitter Vera Bergkamp. Ze woont in het drukke Den Haag. Dan is het hier fijn uitblazen in het weekend.”

Niet dat het de negorij is in Hengstdijk. Het boerenbedrijf staat vlakbij de grote camping De Vogel dat onder meer over een zwembad beschikt. ,,Bij ons vinden ze een rustige plek, maar onze gasten maken tegelijkertijd gebruik van de faciliteiten die De Vogel biedt.”

Gezond want biologisch geteeld voedsel kunnen ze bij Duco en Patrica kopen, of bij hun zoon Brett die elk weekend het kraam aan de weg bemant. ,,We telen pompoenen, aardappelen, uien, bruine bonen, rode bieten, rode kool, luzerne, wortelen en tarwe. Veel eiwitrijke groente. Wat dat betreft doen we aardig mee met de omslag van dierlijk naar plantaardig eiwitrijk voedsel. Zulke gewassen gedijen ook goed op de Zeeuwse klei.”