Erftrofee 2019

Gepubliceerd op 28 december 2019 om 16:01

Zeeuwse Erftrofee 2019

Vrijdag 22 november heeft gedeputeerde Jo-Annes de Bat de Zeeuwse Erftrofee uitgereikt aan de Familie Kodde in Arnemuiden. Deze trofee wordt jaarlijks uitgereikt aan bewoners van een Zeeuwse boerderij die bijzondere inspanning leveren om het agrarisch erfgoed in Zeeland in stand te houden. De trofee wordt beschikbaar gesteld door de drie samenwerkende organisaties ZLTO, Stichting Landschapsbeheer Zeeland en de Boerderijenstichting Zeeland. Dit jaar is de uitreiking georganiseerd door ZLTO die met name gekozen heeft voor een monumentale boerderij, die nog volledig als bedrijf in exploitatie is, maar waarbij zeker ook aandacht is voor de aankleding van het erf. Na de diverse toespraken door de organisaties nam de heer Kodde de gelegenheid te baat om uitgebreid in te gaan op de voor- en nadelen van deze enorme schuur met ruime stallen voor koeien en paarden en de grote opslagruimtes. Het predicaat rijksmonument belemmert de bedrijfsvoering en brengt extra kosten met zich mee.

Maar het geeft ook weer kansen voor de exploitatie van de door dochter Sentine opgestarte minicamping. Na de uitreiking van de trofee door de gedeputeerde gaf de familie een uitgebreide rondleiding door de schuur en over het erf.