Erftrofee 2017

Gepubliceerd op 9 november 2017 om 15:18

Op zaterdag 18 november was het dan zover! De Zeeuwse Erftrofee 2017 werd uitgereikt! Een bijzonder gebeuren. Niet alleen omdat op dit de eerste keer was dat de prijs werd toegekend volgens de nieuwe formule, maar ook omdat de prijs terechtkwam bij twee mensen die deze dik verdienden, namelijk Peter en Amanda Hoogenboom, wonende op Hofstede Welland in Noordwelle. De Zeeuwse Erftrofee  2017 was een experiment. Of dit experiment ook geslaagd is? Dat zou je eigenlijk aan de winnaars moeten vragen, dus aan Peter en Amanda. Maar ik ga hierna toch even schetsen hoe ik zelf een en ander beleefd heb.

De middag begon met de ontvangst in het dorpshuis van Noordwelle. Dit voldeed perfect aan het gestelde doel. Een keurig dorpshuis, op niet al te grote afstand van de winnaars. Niet te groot en niet te klein, met een vriendelijke bediening en zelfs een goedwerkende microfoon en beamer. Top! De aangemelde aanwezigen waren er ook allemaal. Ze hadden ieder een stoel en daarmee was de beschikbare ruimte mooi gevuld. Ondergetekende had de eer om dagvoorzitter te mogen zijn. Wij hadden als BSZ een tafel met daarop een prachtig model van een opengewerkte boerderij (dank zijn onze vrijwilliger Patrick Snoeck) en enige documentatie. Overigens maakt ook de SLZ de blits met een fraaie banner. Zoiets willen wij als BSZ in de toekomst ook wel hebben.

Onze voorzitster mevrouw Johanna Boogerd had uiteraard een goed betoog. Ze legde de nadruk op onze doelstelling, namelijk het behoud van ons prachtige agrarisch erfgoed. Maar zij noemde ook de samenwerking met onze partners SLZ en ZLTO meerdere malen.

Zelf heb ik de samenwerking ook aangestipt en ook gedeputeerde Van der Maas, die de prijsuitreiking deed noemde en roemde onze samenwerking meerdere malen en sprak vol over de Erftrofee. Het deed ons allen bijzonder goed dat de gedeputeerde zich zo betrokken voelde bij de instandhouding van ons agrarisch erfgoed. Ook omdat hij vertelde dat de provincie zich hiervoor nog meer gaat inspannen.

Na zijn inleiding reikte Van der Maas de Erftrofee uit aan de winnaars, Peter en Amanda Hoogenboom. Zij kregen een sculptuur namens de BSZ, een gestileerde makelaar in messing op een stenen voet, ontworpen door Ronny Ivens.

Zij kregen ook namens de drie organisatie een bord met daarop o.a. de tekst  “winnaar Zeeuwse Erftrofee 2017”.

Voor de uitreiking van de trofee hield ons bestuurslid en medeoprichter van de BSZ Gerard Smallegange nog een interessante verhandeling over Hofstede Welland. Hij zette deze in historisch perspectief.