Excursie 2023 (Oost Zeeuws-Vlaanderen)

Gepubliceerd op 24 november 2023 om 20:34

Jaarlijkse donateursexcursie

Op 12 mei hadden we de jaarlijkse donateursexcursie, dit jaar in Oost Zeeuws-Vlaanderen.

De bus was al zeer snel volgeboekt zodat we helaas verschillende donateurs moesten teleurstellen.

Er was de gelegenheid in Borssele op te stappen, waar veel deelnemers gebruik van maakten.

De rondrit begon in Zaamslag, aan de Aandijkseweg 3 bij het erf van Hennie Dekker en Wout de Schepper.

Degenen die op eigen gelegenheid daar kwamen hadden de tijd om de recent in stijl opgeknapte schuur en het erf te bekijken.

Zodra de bus daar aankwam begon de rondrit. Als eerste werd een lus rondom Zaamslag gemaakt om daar de laatste nog overgebleven blauwe schuren van Zaamslag te bekijken.

Wat is het jammer dat de monumentale schuur van de Staalhoeve (voorheen Zorg en Hoop) niet voor verval behoed kon worden!

Langs de Westerscheldedijk reden we naar de eerste stop, de natuurboerderij en Bed& Breakfast Onderste Boven van Annie Audenaert en Arnold Mannaert aan de Westdijk 1 in Ossenisse.

In de authentieke schuur werden we onthaald op koffie en gebak en we konden daar de grote collectie werktuigen uit grootvaderstijd bewonderen.

Onderweg vertelden Hennie  en Clara Dekker-van Cadsand wetenswaardigheden over de boerderijen en de geschiedenis van de streek.

Daarna ging de rit verder via Axel en het kassengebied van Smitsschorre naar Zuiddorpe en Overslag.

Martin gaf op dit deel van de route de toelichting op wat we zagen, o.a. over de boerderijen die verdwenen waren voor de kassen en een groot zonnepark en over de veebedrijven die in Oost Zeeuws-Vlaanderen zijn gekomen. Regelmatig kwamen we op dit stuk van de route overblijfselen tegen van de Staats-Spaanse linies, zoals het mooie fort Sint Jan.

De tweede stop was in de Varempé polder. We werden daar ontvangen door Arjaan en Annelies de Ridder, sinds kort de eigenaren van een kleine Vlaamse boerderij die al genoemd werd in 1835.

Arjaan en Annelies willen de originele schuur en het huis waar nog een oude bakoven in zit behouden voor de toekomst.

Langs de Belgische grens ging de route verder naar Koewacht en de Heikant. Hier was het de beurt aan Karel om te vertellen over de streek.

We reden langs het laatste nog in werking zijnde vlasverwerkingsbedrijf van Koewacht. Praktisch alle bedrijven en bedrijfjes deden hier vroegen in het vlas. Karel liet ons ook zien hoe de ruimte voor ruimte regeling soms anders kan uitpakken dan hoe deze oorspronkelijk is bedoeld.

Daarna was het tijd voor de laatste stop, het bedrijf van Mark van Acker aan de Tolweg 67 in Absdale. De zelfgebakken versnaperingen stonden daar al op ons te wachten. Mark liet zien hoe hij de koelcellen voor zijn bedrijf had geconstrueerd in de oude schuren, zodat de buitenkant van de schuren volledig authentiek kon blijven.

Helaas zat de tijd erop en moesten we alweer terug naar het vertrekpunt aan de Aandijkseweg. Mede dankzij de rijvaardigheid van de chauffeur hebben we heel veel mooie plekjes gezien, want niet elke buschauffeur zal een rondje rond Fort Sint Jan en het erf van Karel en Marlies (De Drie Hoefijzers in Heikant) durven rijden!