Nationale Molendag Axel (11 mei) en de Boerderijenstichting

Gepubliceerd op 25 april 2024 om 21:14

Ook de Boerderijenstichting Zeeland (BSZ) is 11 mei  aanwezig bij de Stadsmolen van Axel tijdens de Nationale Molendagen.

De BSZ wil op deze dag o.a. laten zien hoe belangrijk het is dat ons agrarisch erfgoed voor de toekomst behouden blijft.

Veel landbouwschuren zijn door schaalvergroting in de landbouw ongeschikt geworden voor agrarisch gebruik en zouden zonder ingrijpen op termijn in verval geraken.

Om te helpen dit te voorkomen is vorig jaar voor 13 eigenaren van boerderijen een uitgebreid advies opgesteld voor behoud en exploitatie van de gebouwen in de toekomst. Dit is gedaan door de Boerderijenregisseur, een project van de BSZ en Provincie Zeeland.

De BSZ is een vrijwilligersorganisatie met regionale contactpersonen (regiovertegenwoordigers) en adviseurs. Door de inzet van vrijwilligers, de samenwerking met de Provincie Zeeland en andere erfgoedorganisaties probeert de BSZ haar doelstellingen te bereiken.

Voor onze donateurs verzorgen we jaarlijks een donateursexcursie en samen met SLZ en ZLTO wordt jaarlijks de Zeeuwse Erftrofee uitgereikt.

Meer over de BSZ vindt u op onze vernieuwde website www.boerderijenstichtingzeeland.nl  en natuurlijk in de infostand op 11 mei.

De regiovertegenwoordigers vertellen u dan graag meer. Dhr. Patrick Snoeck zal aanwezig met informatiemateriaal en zijn maquette van een Zeeuwse boerderij. En echte liefhebbers kunnen een bouwplaat meenemen en thuis ook eens proberen daar een boerderij van in elkaar te zetten!