Cursus Zeeuwse Boerderijen 2022

Ook in 2022 staat weer een boerderijencursus op de agenda. Op 5 en 12 oktober, dit jaar op Noord-Beveland, locatie:

Dorpshuis het Drenthehuis, 5 en 12 oktober 19.30 – 2130 uur
Burg. P. Wisse straat 5
4494 NS Geersdijk
Excursie op zaterdagochtend 15 oktober.

Details krijgt u op de cursusavonden
Kosten cursus: 75 euro p.p.

Aanmelden bij :
Boerderijenstichting Zeeland, p/a Erfgoed Zeeland Postbus 494330 AA MIDDELBURG telefoon: 0118 670 607e-mail: boerderijenstichting@erfgoedzeeland.nl

Het beeld van ons landschap in Zeeland is uniek. Het wordt herkenbaar Zeeuws door verschillende elementen zoals die te vinden zijn op het boerenerf. Dikwijls zijn boerderijen een oase van groen, met bomen en hagen in een vaak kaal polderlandschap. Op een ‘groen’ erf vinden veel planten en dieren een geschikt leefgebied in de kleurrijke boerentuin of bijvoorbeeld in een poel.

In deze cursus kijken we naar de boerderij zelf en naar de bijbehorende historische onderdelen van het erf. Die onderdelen blijken niet alleen mooi te zijn maar waren in het verleden ook noodzakelijk. Je kunt hierbij denken aan de drinkput, de Zeeuwse hagen, diverse bijgebouwen, hoogstamboomgaard, leibomen, e.d.  De eerste avond heeft als thema ‘Boerderijen in Zeeland’. De tweede bijeenkomst gaat over de ‘Natuur op en rond de Zeeuwse boerderij’. Tijdens de afsluitende excursie bezoekt u twee verschillende Zeeuwse erven. De cursus zal u verrassen en met andere ogen en nog meer bewondering naar een Zeeuwse boerderij laten kijken.